Nicolas SALEM-GERVAIS
Responsabilités
Responsable de la section de birman
Activités d'enseignement (2014-2022)
Niveau L1Initiation à la langue écrite (1) et (2)
Introduction à la langue littéraire birmane
Niveau L2
Grammaire du birman (1) et (2)
Étude de textes en birman (1) et (2)
Thème (1) et (2)
Niveau L3
Littérature classique en birman (1) et (2)
Langue des médias en birman (1) et (2)
Niveau M1 et M2
Atelier de traduction avancé (1), (2) et (3)
Publications
2023, "Amendment of the National Education Law and other language in-education developments following the 2021 military coup in Myanmar" (partie 1 et partie 2), avec Summer Aung, Amber Spreelung, Ja Seng, Jung Benatar et Chan, Tea Circle Myanmar.
2023, “Curricular decentralization as an antidote to ‘Burmanization’? Including ethnic minorities’ histories in Myanmar’s government schools (2011-2020)”, in Cajani L. and Ting H., Negotiating Ethnic Diversity and National Identity in History Education, Palgrave Mcmillan.
2023, "Langues transnationales en Asie du Sud-Est : les amitiés distantes des thaï-lao et indonésien-malais(ien)", avec Jérôme Samuel, dans L'Asie du Sud-Est 2023 : bilan, enjeux et perspectives.
2022, “From fluidity to discretization… and fractal recursivity? Developments and challenges of Myanmar’s shift in language-in-education policy in the case of Kachin State”, with Ja Seng, Moussons (39).
2020, « How many Chin languages should be taught in government schools? Ongoing developments and structural challenges of language-in-education policy in Chin State », avec Van Cung Lian, in Parami Journal of Education Vol.1, n°1, Yangon.
2020, Teaching ethnic languages in government schools and developing the local curriculum: Elements of decentralization in language-in-education policy, avec Mael Raynaud, Urbanize and Konrad Adenauer Stiftung Myanmar, Yangon, 185 pages.
2020, “Enseigner les langues minoritaires dans les écoles publiques de l’Union de Myanmar : promesses, enjeux et défis », dans Birmanie (Myanmar) 2010-2018: un pays en transition? Sous la direction d’Aurore Candier, Presses de l’INALCO.
2019 “Promising developments and daunting challenges in using ethnic minority languages in formal education”, avec Mael Raynaud, publication en trois parties dans Oxford Tea Circle (septembre)
Partie I : Significant policy shifts towards decentralization and administrative complexities
Partie II: The minority language standardization conundrum
Partie III: Two brief case studies and a conclusion
2019 “Ethnic language teaching’s decentralization dividend”, dans Frontier Myanmar, avec Mael Raynaud, mars.
2018. “Teaching Ethnic Languages, Cultures and Histories in Government Schools Today: Great Opportunities, Giant Pitfalls?” Publication en trois parties dans Oxford Tea Circle (octobre).
Partie I: Teaching ethnic languages in government schools: Rationale, Past, Present and Prospects
Partie II: Demands for Mother-Tongue Based Multilingual Education (MTB-MLE) and the Multiple Challenges Ahead
Partie III: Teaching Ethnic Histories?
2013 « Schooling and the teaching of minority languages in the Union of Myanmar », presentation à Euroseas, Lisbonne.
2012 « De grands changements et de grands défis », article consacré au Myanmar dans l’Encyclopédie de l’état du monde.
2012 « A textbook case of nation-building: The discursive evolution of state and non-state history curricula under military rule in Myanmar », coécrit avec R. Metro dans The Journal of Burma Studies, Vol. 16 n°1.
2010 « L’Union de Myanmar racontée aux enfants – Etude thématique du discours sur la nation à travers les manuels scolaires », dans Péninsule n°61.
2023, “Curricular decentralization as an antidote to ‘Burmanization’? Including ethnic minorities’ histories in Myanmar’s government schools (2011-2020)”, in Cajani L. and Ting H., Negotiating Ethnic Diversity and National Identity in History Education, Palgrave Mcmillan.
2023, "Langues transnationales en Asie du Sud-Est : les amitiés distantes des thaï-lao et indonésien-malais(ien)", avec Jérôme Samuel, dans L'Asie du Sud-Est 2023 : bilan, enjeux et perspectives.
2022, “From fluidity to discretization… and fractal recursivity? Developments and challenges of Myanmar’s shift in language-in-education policy in the case of Kachin State”, with Ja Seng, Moussons (39).
2020, « How many Chin languages should be taught in government schools? Ongoing developments and structural challenges of language-in-education policy in Chin State », avec Van Cung Lian, in Parami Journal of Education Vol.1, n°1, Yangon.
2020, Teaching ethnic languages in government schools and developing the local curriculum: Elements of decentralization in language-in-education policy, avec Mael Raynaud, Urbanize and Konrad Adenauer Stiftung Myanmar, Yangon, 185 pages.
2020, “Enseigner les langues minoritaires dans les écoles publiques de l’Union de Myanmar : promesses, enjeux et défis », dans Birmanie (Myanmar) 2010-2018: un pays en transition? Sous la direction d’Aurore Candier, Presses de l’INALCO.
2019 “Promising developments and daunting challenges in using ethnic minority languages in formal education”, avec Mael Raynaud, publication en trois parties dans Oxford Tea Circle (septembre)
Partie I : Significant policy shifts towards decentralization and administrative complexities
Partie II: The minority language standardization conundrum
Partie III: Two brief case studies and a conclusion
2019 “Ethnic language teaching’s decentralization dividend”, dans Frontier Myanmar, avec Mael Raynaud, mars.
2018. “Teaching Ethnic Languages, Cultures and Histories in Government Schools Today: Great Opportunities, Giant Pitfalls?” Publication en trois parties dans Oxford Tea Circle (octobre).
Partie I: Teaching ethnic languages in government schools: Rationale, Past, Present and Prospects
Partie II: Demands for Mother-Tongue Based Multilingual Education (MTB-MLE) and the Multiple Challenges Ahead
Partie III: Teaching Ethnic Histories?
2013 « Schooling and the teaching of minority languages in the Union of Myanmar », presentation à Euroseas, Lisbonne.
2012 « De grands changements et de grands défis », article consacré au Myanmar dans l’Encyclopédie de l’état du monde.
2012 « A textbook case of nation-building: The discursive evolution of state and non-state history curricula under military rule in Myanmar », coécrit avec R. Metro dans The Journal of Burma Studies, Vol. 16 n°1.
2010 « L’Union de Myanmar racontée aux enfants – Etude thématique du discours sur la nation à travers les manuels scolaires », dans Péninsule n°61.
Partager la page
Maître de conférences
- Domaines de recherche : Processus de construction nationale, éducation, politique linguistique