Nicolas SALEM-GERVAIS

Responsabilités

Maître de conférences au sein de la section de Birman

Activités d'enseignement à l'INALCO :

Niveau L1 
Initiation à la langue écrite (1) et (2) – BIRA110A et BIRB110A 
Introduction à la langue littéraire birmane BIRB110B

Niveau L2 
Grammaire du birman (1) et (2) BIRA210A et BIRB210A 
Étude de textes en birman (1) et (2) BIRA210B et BIRB210B 
Thème (1) et (2) BIRA210D et BIRB210D 

Niveau L3
Littérature classique en birman (1) et (2) BIRA230C et BIRB230C 
Langue des médias en birman (1) et (2) BIRA310C et BIRB310C 

Niveau Master 1 et 2 
Atelier de traduction avancé (1) et (2) BIRA410A et BIRB410A 
 

Publications

2020, « How many Chin languages should be taught in government schools? Ongoing developments and structural challenges of language-in-education policy in Chin State », avec Van Cung Lian, in Parami Journal of Education Vol.1, n°1, Yangon.

2020, Teaching ethnic languages in government schools and developing the local curriculum: Elements of decentralization in language-in-education policy, avec Mael Raynaud, Urbanize and Konrad Adenauer Stiftung Myanmar, Yangon, 185 pages.

2020, "The teaching of ethnic minorities’ history in Myanmar’s post-junta context: Curricular decentralization as an antidote to “Burmanization”?" présentation à la  Conference internationale "Negotiating Ethnic Diversity and National Identity in History Education: An East-West Comparison", Kuala Lumpur, avec Mael Raynaud. 

2020, “Enseigner les langues minoritaires dans les écoles publiques de l’Union de Myanmar : promesses, enjeux et défis », dans Birmanie (Myanmar) 2010-2018: un pays en transition? Sous la direction d’Aurore Candier, Presses de l’INALCO.

2019 “Promising developments and daunting challenges in using ethnic minority languages in formal education”, avec Mael Raynaud, publication en trois parties dans Oxford Tea Circle (septembre)
Partie I : Significant policy shifts towards decentralization and administrative complexities
Partie II: The minority language standardization conundrum
Partie III: Two brief case studies and a conclusion

2019 “Ethnic language teaching’s decentralization dividend”, dans Frontier Myanmar, avec Mael Raynaud, mars.

2018. “Teaching Ethnic Languages, Cultures and Histories in Government Schools Today: Great Opportunities, Giant Pitfalls?” Publication en trois parties dans Oxford Tea Circle (octobre).
Partie I: Teaching ethnic languages in government schools: Rationale, Past, Present and Prospects
Partie II: Demands for Mother-Tongue Based Multilingual Education (MTB-MLE) and the Multiple Challenges Ahead
Partie III: Teaching Ethnic Histories?
 
2013 « Schooling and the teaching of minority languages in the Union of Myanmar », presentation à Euroseas, Lisbonne.
 
2012 « De grands changements et de grands défis », article consacré au Myanmar dans l’Encyclopédie de l’état du monde.
 
2012 « A textbook case of nation-building: The discursive evolution of state and non-state history curricula under military rule in Myanmar », coécrit avec R. Metro dans The Journal of Burma Studies, Vol. 16 n°1.
 
2010  « L’Union de Myanmar racontée aux enfants – Etude thématique du discours sur la nation à travers les manuels scolaires », dans Péninsule n°61. 

Maître de conférences

  • Domaines de recherche : Processus de construction nationale, éducation, politique linguistique

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