Séminaire mensuel « Sociétés, politiques et cultures du monde iranien » (2019-2020)

Jeudi 17 octobre 2019 - 17:30 - 19:30
Inalco, PLC (65, rue des Grands Moulins), salle 4.18
1ère séance du séminaire mensuel « Sociétés, politiques et cultures du monde iranien » (2018-2019) du laboratoire Mondes iranien et indien (CNRS - Sorbonne Nouvelle - Inalco - EPHE)

Jeudi 17 octobre - 17h30-19h30 - salle 4.18 - Inalco (65, rue des Grands Moulins - 75013 Paris)

Organisateurs
Amr Ahmed (Inalco), Samra Azarnouche (EPHE), Oliver Bast (Sorbonne nouvelle – Paris 3), Sandra Aube (CNRS)

« Between Innovation and Imitation: Iran’s Revolutionary Constitution-Writing in 1979 »

Par Siavush RANDJBAR-DAEMI, maître de conférences (University of St Andrews)

This talk will discuss Iran’s complex constitution-writing processes of 1979. It will contend that the latter were made especially challenging by the lack of a structured republican tradition upon the demise of the monarchical state system in February 1979, which caused the repetition of the trend seen in 1906, when European models were hastily adopted to overcome a similar absence of homegrown republican concepts. The talk will focus on how the initial, ‘draft’, constitution evolved into the final text containing the institutionalisation of the role of the velâyat-e faqih. It will do so by highlighting the role of various personalities and political groups in this process and note how their critiques at various stages contributed to provisions that have been a staple of inner-elite interaction in the decades since.

Siavush Randjbar-Daemi est maître de conférences au département d’histoire de l’University of St Andrews (Ecosse). Ses recherches portent sur l’évolution de l’État-Nation en Iran, sur l’histoire de la Gauche en Iran durant le XXe siècle et sur le développement de la presse politique iranienne depuis 1941. Il a notamment publié The Quest for Authority in Iran: A History of the Presidency from Revolution to Rouhani, London : I.B. Tauris, 2017 (édition en livre de poche : London : Bloomsbury, 2019) et il est coéditeur de Political Parties in the Middle East, London : Routledge, 2019.

Dessin de 1979 représentant le lion solaire, ancien emblème de la Perse, sur un char en bois.
« La Une de la revue « Ommid-e Irân » du 2 juillet 1979. »
Equipe de recherche :
MII